חיפוש טיולי אופניים

חלום אלפיני חופשת רכיבה באוסטריה

ניסים צוק-רן MBA ישראל יולי 2011
1 יולי, 2011

ברכיבות הבוקר ביער בן שמן התחילו להישמע לחשושים, הקיץ בפתח וטרם בחרנו איפה רוכבים השנה! רעיונות נזרקו לאוויר, למרות שכבר יצאנו למגוון גדול מאוד של יעדי רכיבה בחול, בסגנונות שונים ומשונים, כגון: מסעות אפיק חוצי פירנאים, טיולי גיאו-סייקל בבולגריה וגיאורגיה וטיולי כוכב עם הרבה סינגלים ורכבלים, תמיד ישנה התרגשות בבחירת יעד חדש לרכיבה. סגנון הרכיבה של חבורתנו הצנועה שעדיין אין לה שם, אבל נפגשת כבר למעלה מחמש שנים פעמים בשבוע לרכיבות בוקר בבן שמ, הוא בבסיסו All Mountain, הרבה סינגלים זורמים, מהירים וטכניים, מכל הסוגים ובכל המינים, בירידות וגם בעליות. חשוב לנו להקפיד גם על הרבה פינוקים של אוכל טעים, הנאה מהטבע והנופים. השנה רצינו לצאת לחופשת פאן נטו, ללא מסעות קשים ורק עם מה ואיך שאוהבים ובשפע. שיטוט באתר של החברים מ"בוץ" הוביל אותנו לאוסטריה, התמונות נראו טווואאאבבבב. לא חלפו שבועיים ובחרנו לנו חופשה באזור האלפים של קיצביל, ההחלטה כללה נסיעה בסגנון הנוסע העצמאי, מה שמאפשר לקבוצה קטנה לצאת לבד עם מדריך מקומי תותח, בלי לצרף רוכבים שאנחנו לא מכירים. האזור הנבחר במרכז טירול רווי רכבלים פעילים בלב האלפים האוסטרים מה שהדליק אותנו מיד, בדמיון כבר ראינו גלישה ארוכה בסינגל טכני או מהיר כמו שאנחנו הכי אוהבים, המסתיים בטיפוס "מפרך" חזרה למעלה על כיסאו של רכבל במקום על אוכף האופניים. אוסטריה היא מדינה מפותחת, מפנקת קולינארית ואין כמו הטבע השופע ומזג האוויר האידיאלי של חודש יוני. כיוון שגם חלקנו מדריכים בבוץ, שיטת הנוסע העצמאי נתנה פתרון מלא לכל הלוגיסטיקה והחופש לבחור כל מה שרוצים לעשות בכל זמן והיווה את נוסחת הפלא עבורנו, אכן כך היה.

חבילת החופשה כללה: מלון, הסעה מהשדה וחזרה, ארוחות וכמה ימי הדרכה עם חברה מקומית בשם Bike Academy. היום הראשון כלל סדנת רכיבה טכנית עם מדריך אוסטרי צמוד ומקצוען ובה רענון ממצא של כל האלמנטים הטכניים הדרושים ברכיבת AM טכנית, כגון: זרימה בסינגל, שפת גוף, סיבובים פתוחים, סוויצ''''''''בקים צפופים בעליות ובירידות, דרופים, קפיצות וירידות תלולות וארוכות. ההדרכה לוותה בצילומי וידאו אישיים ובסוף היום ישבנו על כוס בירה במלון וניתחנו עם המדריך האישי את הסגנון והשיפור. בקיצור היה יום מועיל וחיוני כהכנה לשבוע אינטנסיבי, אפילו אנו שכבר עברנו אי אלו סדנאות עם עז הרים, כספי ואוהד מבלאנס הרגשנו סיפוק והנאה מהשיפור והלמידה. אין ספק הבייק אקדמי הם מדריכים תותחים.

ביום השני הצטרפנו לקבוצה אוסטרית ברמת אקסטרים. באתר קיימת חלוקה לשלוש רמות רכיבה, בסיסית, מתקדמים ואקסטרים. האקסטרים כולל רכיבה ארוכה יותר, מעל 60 ק"מ, טיפוס מצטבר של מעל 1200 מטר וסינגלים טכניים יותר ולכן בחרנו בקבוצה זו, אלה מה, נראה לכם ש"אנחנו" הישראלים נצטרף לפחות מ"אקסטרים" J הרכיבה אכן הייתה מעל 65 ק"מ, המון עליות, מעל 1200 מצטבר וגם סינגל טכני מאוד ומעורר, נופים מדהימים ואווירה נעימה וחברותית. אבל איך שהוא הרגשנו לא מסופקים, יותר מידי קילומטרים וטיפוסים בשביל מעט מידי ירידות בסינגלים מאתגרים. בסוף היום נפגשנו עם מדריכי האקדמיה והבהרנו שהיה כיף אבל אנחנו רוצים בעצם רק את הירידות המאתגרות בסינגלים ופחות את העליות הארוכות, בקשה קצת מוזרה לא? המדריכים האוסטרים הבינו לליבנו אבל עקב אירועי תחרות מרתון אוסטריה הגדולה בתחרויות האופניים באוסטריה, אשר מתקיימת מדי שנה באזור קיצביל וחלה באותו שבוע היו מדריכי האקדמיה עסוקים בארגון והפקה, הובטח לנו מדריך פרטי להמשך השבוע. בנתיים מדריכי הבייק אקדמי שמחו להמליץ לנו על שלל מסלולים בדיוק לפי דרישתנו. ישבנו על המפות וקיבלנו תכנית יומית הכוללת המון סינגלים מאתגרים בירידה ועליות רק ברכבלים.

ביום השלישי רכשנו כרטיסי רכבל תלת יומיים לכל הרכבלים באזור ומיד מצאנו את עצמנו מטפסים באחד מהם לפסגה הראשונה מעל העיירה קצביל. כאן הצטרף אלמנט מאתגר חדש לטיול, הניווט באלפים, טעות קטנה, ירידה אחת מיותרת בשביל מפתה ואתה מוצא את עצמך במלכודת דבש שממנה צריך לטפס מאות מטרים חזרה, היזהרו!!!, אבל אנחנו? בוגרי יחידות קרביות בצה"ל ונווטים מנוסים, "קטן עלינו". כמובן שהתחלנו את היום בטיפוס של כמה מאות מטרים עקב טעות "קטנטנה" בניווט, קצת יהירות מצידנו "הנווטים הישראלים" ומהר מאוד למדנו לכבד את האלפים התלולים שבהם העליות לא נגמרות וגם לא הירידות. סוף סוף מצאנו את הכניסה לסינגל שלנו ואז התחילה החגיגה האמיתית, פשוט אי אפשר לתאר במילים את החוויה...

סינגל טכני בטירוף, אבל "הכול רכיב" איך שאומרים, שיפועים מטורפים בתוך יער עבות, המון מים זורמים מכל עבר, חציית מפלונים קטנים וקולות המים הזורמים בשצף קצף מתערבבים עם צעקות ההתלהבות שלנו... לאחר כחצי שעה של ירידה מטורפת כזו היינו חייבים הפסקה קטנה, גם לניווט (שלא יהיו פדיחות) ובעיקר להרגיע את זרם האדרנלין והגרון שכבר התייבש מצעקות ההתלהבות. בהמשך הגענו שוב לעירה הפסטורלית קיצביל ומצאנו את דרכינו לרכבל המוביל לרכס השני. טיפסנו בשני רכבלים עוקבים לגובה של כ 1800 מטר ובפסגת ההר, מול נוף אין סופי של 3600 המשובץ בפסגות מושלגות ומדרונות ירוקים, התיישבנו בבית קפה קטן על מנת לאסוף מחדש את עצמנו מתוך פאי שטרודל אפוי הטבול בקרם וניל חם ומכוסה בשכבת "זנה" קצפת משמנת מתוקה אוסטרית המתמזגים יחד לאוסף טעמים המעורר את כל נבגי החושים שקיימים בפה, אחחח, זה היה טוווב! סימנו את בית הקפה במפה ורשמנו לידו את הציון שקיבל האפל שטרודל לאט לאט הפך דירוג האפל שטרודלים לתחביב שני ובמשך כל השבוע עסקנו במיפוי ודירוג העוגות והקפה שבכל פינות ההרים. מבית הקפה ניווטנו כבר די בקלות, והפעם בירידה, לסינגל הבא שהתגלה בהמשך כסינגל DH פיראטי מטורף שיורד בתוך יער עצי ארז צפוף, כיוון שהסינגל לא מסומן, נדרש לעקוב אחרי סימני צמיגי האופנים שעברו לפנינו תוך כדאי זרימה מהירה מאוד בתוך היער, בשיפועים חדים, על שורשים, שכבות עלים וענפים פזורים. האחיזה הייתה נהדרת ואיך שהוא הבוץ האוסטרי לא נדבק לצמיגים ואתה פשוט טס במהירות בתוך השביל המתפתל עם סוויצ''''''''בקים בין העצים, מדרון התלול, מפלי מים מכל עבר, יער סבוך ופינות נוף פנוראמיות צצות לעיתים מתוך היער כאילו הועתקו מגלויות. סימנו את היום לאחר כ 40 ק"מ וכ 2500 מטר של רק ירידות מטורפות מלאות באדרנלין, כיווץ בשרירי הלחיים והידיים, שרירי 4 ראשי כואבים, דיסקים לוהטים, עייפים ורצוצים. במלון היינו חייבים להירגע באתר הספא ונאלצנו לשהות עירומים כביום יולדנו יחד עם אוסטרים ואוסטריות בסאונה הלחה ולאחר מכן ביבשה ובאמבט המים הצוננים עד שהשרירים רפו מעט ואפשרו לנו להיכנס לבריכה המחוממת ולהשתובב מעט, קששה, קששה, קששה. ובערב "אוכל קדימה אוכל". המלון שוכן על צלע הר, מול נוף מדהים, מעוצב בחמימות ומתאים בדיוק לרוכבי אופנים, גולשי סקי והייקרים המטילים בהרים ורוצים להתפנק בערב. היחס חם וידידותי, והאווירה משדרת "אנחנו רוצים שתהנה ותתפנק לך אחרי יום עמוס". האוכל היה משובח וארך כשעה נעימה עם כל המנות והפינוקים, לאן יש למהר? סימנו את היום עם כוסית ברנדי מחממת והלכנו לישון עייפים אך מרוצים.

למחרת ביום הרביעי המתין לנו מרקוס המדריך מ Bike Academy אשר סיפר שתכנן בלילה מסלול במיוחד עבורנו הכולל את רוב הסינגלים הכי מטורפים ויפים באזור. יצאנו לרכיבת חימום לעירה הקרובה ומשם התחלנו לטפס ברכבלים כמובן לפסגה הראשונה, עוד טיפוס קל וכניסה לסינגל מדהים. בתחילת הסינגל מרקוס חשש שהמסלול אגרסיבי מידי עבורנו ולשאלתנו התברר שבעבר היו לו כבר קבוצות ישראלים שרצו סינגלים טכניים, אשר בסופו של דבר לא התאימו ליכולות. חשוב לציין כאן שבתכנון טיול כזה תאום הצפיות עם המדריך מאוד משמעותי, חשוב לתאר בפניו בצורה ברורה מה סגנון הרכיבה של הקבוצה ולמה מצפים. יחד עם זאת המדריכים של הבייק אקדמי התגלו כמקצוענים וגמישים מספיק על מנת לבחון את יכולתנו ולהתאים את עצמם, הקצב והמסלול בצורה הטובה ביותר לצפיותינו. זאת כמובן כאשר מתאמים מדריך אישי לקבוצה (המלצה) ולא במצב שבו מצטרפים לאחת מהקבוצות הרוכבות כל יום מהאקדמיה.

ההמשך כלל עוד לפחות 4 רכבלים וכ 50 ק"מ של ירידות אין סופיות ובטוואי שטח שונים ומגוונים. הספקנו גם לטבול באגם כמעט קפוא בצבע טורקיז ובגובה של מעל 1000 מטר ולבחון עוד כמה עוגות אוסטריות בבתי הקפה שהיו פזורים לאורך המסלול ובין הפסגות.

באחת העירות שחצינו ראינו שמקימים רמפות קפיצה לאופנים ברחוב המרכזי, התברר שבאותו ערב מתוכננת אליפות אוסטריה של קפיצות דירט כחלק מן הפסטיבל המלווה את מרתון אופני ההרים של אוסטריה. כמובן שהגענו בערב לאירוע לא לפני הסאונה וארוחת הערב. ברחוב המרכזי עמדה מקפצת דירט ענקית ומגלשת האצה גבוהה יותר, המון צלמים, רוכבים, קהל מעודדים, מוסיקת טרנס קצבית. כמובן שבתי קפה והברים שוקקו חיים והזמינו לבילוי לילי. התיישבנו לנו באחד מבתי הקפה, כמה פסיעות מהמקפצה ויחד עם לגימת הבירה וצעקות השדרן, צפינו בקפיצות ופעלולים מרהיבים ברמה הגבוהה ביותר, לא יאמן, זה לראות בחי את הביצועים שעד היום ראינו רק ביוטיוב. אין ספק שזו הייתה חוויה יוצאת דופן וכיף גדול להיות חלק מאירוע אופניים עולמי.

ביום החמישי שוב יצאנו לניווט עצמאי על פי הסימונים של מדריכי BA. חקרנו סינגלים בכמה רכסים נוספים, דירגנו כמה בתי קפה בפסגות רחוקות יותר וקינחנו שוב בספא וארוחה מפנקת במלון.

ביום הרכיבה השישי התקיימה באזור תחרות המרתון ואלפי רוכבים שנראו מקצוענים הגיעו לאתר. בדרכנו מעלה באחד הרכבלים, ראינו תחתינו את המתחרים החזקים מטפסים ברכיבה מאתגרת ביותר מאות רבות של מטרים ויורדים ברכיבה טכנית לתוך הסינגלים הקשים והתלולים שבהם רכבנו השבוע, חלקם פשוט ירד מהאופניים והחל לרוץ קטעים בסינגל המטורף. אחד המתחרים סיפר לנו שבתחרות רכב כ 80 ק"מ תוך טיפוס מצטבר של 3800 מטר וסיים בכ 5 שעות. אנו רכבנו בשבילים המשיקים לתחרות מבלי להפריע לרוכבים שהשתוללו במהירות. רצינו להשתלב בחוויה הכוללת והחגיגית שאפפה את כל הרכסים באזור עם אלפי רוכבים צבעוניים ועם מיטב סוגי האופנים והאביזרים בענף.

לקראת סוף היום, באחד הסינגלים היורדים הרשו לנו להשתלב במסלול התחרות ולכמה קילומטרים של רכיבה מהירה הרגשנו ממש חלק מהתחרות הענקית והמרהיבה הזו. זרמנו במהירות ובקצב תחרותי בסינגלים המסומנים היטב ואפילו המעודדים והצלמים בצידי הדרך הריעו וצילמו אותנו כחלק מהמתחרים, כל זה הוסיף לאקשן ולתחושה המיוחדת שהתחרות הזו השרתה עלינו. הגענו לקו הסיום עם אחרוני המתחרים הישר לפסטיבל אופנים ענקי, עם המון דוכנים, בירות נקניקיות ורוכבים חתיכים וחתיכות מכל הצבעים והמינים. פשוט הפנינג ענק של אלפי רוכבים מכל אירופה שהצטופפו באתר אחד. השמש זרחה אל מול הצבעוניות הזו והרקע הירוק של ההרים, כאילו שהכול תוכנן לסיום השבוע העמוס והמהנה כל כך בחוויות רכיבה מהמשובחות שהכרנו. באותו ערב, כמובן לאחר הסאונה והארוחה החגיגית של ברביקיו על הדשא בחצר המלון ומול השקיעה הכינו ערב פולקלור אוסטרי עם ריקודים ומוסיקה אוסטרית מסורתית.

לסיכום, השילוב המנצח של אתר מפנק ומגוון כל כך ביחד עם חבורה מקסימה יצרו את אחת מחופשות הרכיבה הטובות ביותר שלי, אשר תיהפך מעתה לאבן בוחן לחופשות בשנים הבאות.

תודה לחבורת הרוכבים המקסימים: אורלי דואני הבלונדינית החתיכה, נדב גל המבוגר האחראי, דיויד הס התותח ויוסי זולדן המקצוען וכמובן לחברת בוץ על הארגון המוקפד.